در این مقاله به معرفی اتاق فرار معمایی خواهیم پرداخت. و ژانر، سناریو و هرچیزی که در مورد این بازی وجود دارد را معرفی خواهیم کرد. در ادامه با ما همراه باشید.
اتاق فرار، در واقع بازیای است که در آن تیمی از بازیکنان در یک یا چند اتاق سرنخهایی را کشف میکنند، معماها را حل میکنند و وظایف خود را انجام میدهند تا در مدت زمان محدودی به یک هدف خاص برسند. هدف این بازی معمولا پیدا کردن راه فرار است.
ژانرهای اتاق فرار
بازی اتاق فرار نوع جدیدی از ورزشهای گروهی فکری است که در آن بازیکنان در یک فضای خاص گرفتار میشوند. البته نوعی از این بازی وجود دارد که فراتر از یک فضای خاص و از نظر محیطی است. (معمولاً در فضاهایی مانند پارکها، مجتمعهای تجاری، مجتمع های تفریحی و غیره) اگرچه بازی اتاق فرار معمایی یک ورزش گروهی فکری است. اما این ورزش هنوز در رده ورزشهای همگانی قرار ندارد و یک ورزش بینالمللی و ملی به حساب نمیآید.
هدف اصلی از شرکت در بازیهای اتاق فرار، گذراندن اوقات خوشی با عزیزان است. ژانرها و انواع مختلف داستان در بازی اتاق فرار وجود دارد مانند جنایی، ماجراجویی، تاریخی، ترسناک، معمایی، کارآگاهی، وحشت، فرار از زندان، کارتونی و کودکانه.
هر یک از ژانرهای بازی فرار مخاطبان زیادی را به خود جلب کرده است.
اتاق فرار معمایی
در میان ژانرهای فوق، ژانر ترسناک به دلیل میزان آدرنالین آزاد شده در بدن، طرفداران بیشتری را به خود جلب کرده است. در حالی که این نوع ژانرها از نظر حجم معما و ارتباط منطقی بین معماها معمولاً کیفیت ضعیف تری دارند و بازیکنان در طول بازی بخشی از هوش و حواس خود را بر روی عواملی که باعث ترس و وحشت در آنها میشود متمرکز میکنند و نمیتوانند معماها را آنطور که باید و شاید حل کنند. بنابراین در این نوع معماهای اتاق فرار آنها بسیار ساده تر طراحی شده اند. بنابراین گروههایی که اتاق فرار را به عنوان یک ورزش فکری تشخیص میدهند معمولاً از چنین ژانرهایی استقبال نمیکنند.
در یک اتاق فرار معمایی، حل معماها به تمرکز زیادی احتیاج دارد. بازیکنان باید از تمام هوش و حواس خود برای حل معما استفاده کنند. در اتاق فرار معمایی استاندارد، معمولاً یک ریتم مشخص وجود دارد، این ریتم به گونهای است که معماهای ابتدایی بازی که باید بازیکنان را در جو و ژانر بازی غوطه ور کند، راحت تر و در پایان بازی سخت تر است.

در یک اتاق فرار معمایی با درجه سختی بالا، اعضای گروه باید اعضای یک تیم باشند. همانطور که برای حرکت و پیروزی در حوادث روزمره، بدن فرد باید کاملاً فعال باشد، در یک اتاق فرار معمایی، باید هر یک از اعضای گروه وظیفه خود را به درستی انجام دهد و هرگونه نقص یا ضعف در بین اعضای گروه یعنی که بازیکنان در رسیدن به هدف اصلی خود یعنی فرار از اتاق مشکل دارند.
معماها
ژانرهای غیر ترسناک در اتاق فرار به طور کلی به عنوان اتاق فرار معمایی شناخته میشوند. در طراحی چنین اتاقهای فراری، با وجود ایجاد هیجان و انگیزه برای حل معما برای بازیکنان، باید معماهای منطقی و منظم طراحی و اجرا شوند. انواع معما در چنین اتاقهایی به طور کلی از دو روش خطی (سری) و موازی پیروی میکنند.
در اتاق فرار معمایی علی رغم هیجان و تمایل به حل معما، معماهای منطقی متناسب با داستان اتاق طراحی میشوند که منجر به یافتن سرنخ میشوند. بازیکنان در داستان بازی غرق میشوند. تا حدی که هیجان بازی در یک اتاق استاندارد باعث میشود بازیکنان مدت طولانی با یکدیگر درباره اتفاقات و هیجان بازی صحبت کنند.
اصول طراحی معمای بازی
ارتباط بین سرنخ و معما
وقتی چندین طراح به طور همزمان روی یک معما کار میکنند، باید بسیار مراقب باشند تا سرنخهای زیادی از یک معما در اتاق باقی نماند. زیرا در این حالت، ممکن است معما فراموش شود و یافتن سرنخها پیچیدهتر از معما شود. همچنین لازم است ضمن حفظ توالی و سناریوی داستان، بین سرنخهای هر یک از معماها تفاوت قائل شوید. این بدان معنی است که یک سرنخ باید به خوبی شناخته شود که به کدام معما مربوط می شود.
در بدترین اتاق فرار دنیا، طراح سرنخ را به دیوار میچسباند یا آن را روی یک تکه کاغذ بیربط می نویسد. با این حال، بازیکنان هنوز نمی فهمند این معما چیست. این باعث سردرگمی بیشتر آن میشود. اگر قصد دارید یک معمای نسبتاً دشوار و پیچیده را طراحی کنید، نباید سرنخهای آن را خیلی در دسترس قرار دهید. زیرا گیج کننده تر خواهد بود.
معما باید منصفانه باشد
ما به عنوان یک طراح میخواهیم بازیکنان معماهای اتاق را حل کنند. ما از شکست آنها لذت نمیبریم. عجیب است اگر طراحان اتاق فرار به این واقعیت افتخار کنند که هیچ کس بازیهای آن هارا را حل نکرده است.
این بدان معنا نیست که ما به دنبال معماهای ساده هستیم و نمیتوانیم معماهای دشوار را طراحی کنیم. همه معماها میتوانند با سرنخهای گمراه کننده و غیر قابل درک پیچیده شوند. در این صورت نه تنها بازیکنان مورد چالش قرار نمیگیرند بلکه اعتراف میکنند که به طور ناعادلانه شکست خورده اند. ما اتاقهای فرار را برای فریب مردم و گرفتن پول از آنها نمیسازیم.
معما باید یک راه حل داشته باشد
بازیکنان همیشه به دنبال راه حل برای معما هستند. اگر دو راه مختلف برای حل معما وجود داشته باشد، بازیکنان گیج میشوند و میزان رضایت آنها از بازی به شدت کاهش مییابد. بنابراین، بدترین نوع معما داشتن چندین راه حل است.
یکی از رضایت بخشترین پاسخهایی که یک طراح میتواند از بازیکنان به یک معمای حل نشده بگیرد این است که چرا من به آن فکر نکردم. وقتی بعد از بازی راه حل معما را برای بازیکن توضیح دادیم، او باید متوجه شود که این بهترین راه حل بود و راه حل دیگری نبود.
زمان حل یک معما در اتاق فرار
به طور متوسط، بین ۷ تا ۱۲ معما در هر بازی منطقی به نظر میرسد. بسته به تعداد و درجه سختی، زمان بازی تعیین میشود.
بازیکنان میتوانند زمان متفاوتی را برای حل معما اختصاص دهند. اما مهم است که وقتی بازیکن متوجه میشود که چگونه این معما حل شده پنج دقیقه بیشتر طول نکشد. همچنین زمان دسترسی به سرنخهای معما نباید بیش از یک دقیقه باشد.
نکاتی که برای حل معما باید در نظر داشته باشید
گروه خود را هوشمندانه انتخاب کنید!
تعداد مناسب برای حضور افراد در اسکیپ روم دقیقا معلوم نیست و تا حد زیادی بستگی به فضای اتاق و ژانر بازی دارد. اما در اغلب موارد 4 نفر برای بازی کفایت می کند. اما جدا از بحث تعداد، باید به یک مسئله مهم تر توجه کرد. افرادی که در بازی با شما همراه هستند، باید سرعت عمل بالایی داشته و بسیار خلاق باشند.
نسل جدید اتاق های فرار، با پازل ها و معماهای جالب تر و خلاقانه تری طراحی شده اند. در ضمن، بیشتر اوقات نیاز به چابکی بدن و از این این قبیل مسائل نیز اهمیت دارد. جدیداً خیلی از اتاق ها به طور موازی و غیرخطی طراحی می شوند. یعنی مسیرهای متنوعی برای حل پازل ها و معماها وجود دارد و شما و تیمتان باید همزمان چند کار را مدیریت کنید. پس اطمینان داشته باشید که هم گروهی هایتان از مهارت های ریاضی، هوش و قدرت بدنی (به مقدار لازم) برخوردار باشند.
توجه: این نکته را فراموش نکنید که همیشه بازی با دوستانی که ترسو هستند هیجان به خصوص خود را دارد! در کل که همیشه هم لازم نیست همه ی افراد شجاع را با خود همراه کنید!

یک آلفا برای تیمان پیدا کنید!
قبل از آن که وارد اتاق فرار شوید یک “آلفا” برای تیمتان انتخاب کنید. این شخص، علاوه بر حل معما یا پیدا کردن سرنخ وظایف دیگری نیز بر عهده دارد. مثلاً سنجش و اعلام زمان باقی مانده بازی، متمرکز شدن روی کارهای انجام نشده، تقسیم وظایف بین اعضای گروه و اطمینان از برقراری ارتباط موثر بین اعضای تیم از جمله وظایف آلفا به حساب می آید. در حالت کلی، توصیه می شود آلفا یک بازیکن با تجربه و دارای روحیه مدیریت و رهبری باشد.
نظم مهمترین قانون اتاق فرار!
اسکیپ روم یک قانون طلایی و نانوشته دارد: شما هرگز نباید از یک وسیله دو بار استفاده کنید.
به همین دلیل یک محلی را در نظر بگیرید که تمام وسایل از قبل استفاده شده را آن جا بگذارید. این عمل موجب می شود کسی در مورد عملکرد آن وسایل دچار اشتباه نشود. اگر سعی کنید منظم تر باشید، کمتر سر درگمی و اشتباه می شوید و سرعت کارتان بالا می رود.
اصلاً فراموش نکنید که اتاق های فرار قطعاً توسط افراد باهوش و خلاق طراحی شده اند. یعنی در نظر داشته باشید که منطق خاصی پشت هر نشانه ای که پیدا می کنید، وجود دارد. منظور از منطق خاص هم یعنی شما باید مسیری را پیش بروید تا به کلید نهایی دست یابید.
اگر برایتان امکان دارد، وسایل مرتبط را کنار هم قرار دهید. بازیکنان حرفه ای و کار بلد در لحظه می توانند وسایل مرتبط با معما را تشخیص دهند.
درست شبیه به یک نویسنده فکر کنید!
در کل یک قانونی در بازی اتاق فرار وجود دارد، این قانون می گوید که همه چیز به هم پیوند خورده است. اگر بتوانید خود را جای نویسنده سناریو اسکیپ روم قرار دهید و ذهن او را بخوانید، قطعاً می توانید یک مسیر یا راه جدید برای قهرمان بازی شدن پیدا کنید!
راهنمایی خواستن هیچ مشکلی ندارد!
در اتاق فرار غرور و خجالت را کنار بگذارید! با توجه به تجربه های کسب شده از اتاق های فرار، بیشتر بازیکنان تمایلی به درخواست کمک از خارج اتاق ندارند. اما یکی از نکات بازی اتاق فرار این است که اگر لازم بود، از گیم مستر سوال استراتژیک بپرسید. توجه کنید فقط اوقاتی که زمان نسبتاً زیادی را صرف حل کردن یک معما کرده اید و دیگر از پیگیری آن خسته شده اید.
ارتباط موثر یک رمز موفقیت می باشد!
دکتر اسکات نیکلسون استاد توسعه بازی و طراحی و متخصص اسکیپ روم یک جمله ی طلایی دارد:
برقراری ارتباط در اسکیپ روم امری ضروری است. عدم وجود ارتباط مؤثر، حتی می تواند شکست را به دنبال داشته باشد.
پس نتیجه می گیریم که در زمان بازی قصد انجام هر کاری را دارید قبل از عملی کردن آن تیمتان را مطلع کنید و نظر آن ها را نیز جویا شوید و با صدای رسا مشورت کنید تا همه مطلع شوند. فراموش نکنید بازی اتاق فرار یک کار تیمی است. به همین دلیل اطلاعاتی که به دست می آورید را فقط پیش خود نگه ندارید بلکه به بقیه هم اطلاع دهید تا زودتر به هدف برسید.