برای خروج از اتاق فرار لازم است با یک سری وسایل و نکات ساده و اولیه آشنا باشید. این شناخت به شما کمک می کند تا سناریو را بهتر درک کنید و بتوانید راه فرار را پیدا کنید.
عناصر اصلی اسکیپ روم
جدای از ژانر و سناریوی بازی، یک سری المان ها وجود دارند که در هر اتاق فراری دیده می شوند معمولاً بهتراست که قبل از شروع بازی، با این ابزار و وسایل یک آشنایی اولیه داشته باشید تا دچار سردرگمی نشوید:
انواع قفل ها و کلیدهای مؤثر در خروج از اتاق فرار
برای برداشتن گام هایی رو به جلو و پیشرفت در بازی، قفل های متعددی باید باز شوند. به علاوه، برای باز کردن درها یا صندوق های خاص، شما نیاز به کلیدهای فیزیکی یا رمزهای عددی دارید که این قفل ها را باز می کنند. حالا این کلیدها و رمزها را باید از کجا پبدا کنیم؟ جواب معلوم است! شما باید خوب بگردید و معماهایی که در مسیرتان ظاهر می شوند را حل کنید.

مدل های مختلف قفل ها را بشناسید
ساده
کلید دار
۳ رقمی
۴ رقمی
حروفی ۵ تایی
گاو صندوقی
جهت دار
۱۰ تایی (دو ردیف ۵ تایی)
باهوش باشید!
همیشه هم نیاز نیست تمام معماها را کامل حل کنید. مثلاً اگر برای قفل های ۴ رقمی، 3 تا از اعداد را پیدا کردید نیازی نیست دنبال چهارمین عدد بگردید، آن عدد را روی قفل از ۰ تا ۹ امتحان کنید.
مدل های مختلف رمز
یک سری جاها هستند که تعدادی خط و نقطه به دنبال هم می بینید.
این ها می توانند بیان کننده یک کد مورس باشند. قطعاً در بازی یک جا روی برگه یا داخل یک کتاب، مرجع آن کدها را پیدا می کنید. بعضی اوقات این نقطه و خط ها جایی نوشته نمی شوند، بلکه با استفاده از روشن و خاموش شدن چراغ، پخش کردن صدای بوق یا هر چیز دیگری آن علائم مورس را به شما اعلام می کنند. که با قرارگرفتن آن کد داخل مرجع به یک کلمه یا حتی یک جمله می رسید که می تواند جواب معما باشد.
تونل ها و درب های پنهان اتاق فرار
این یکی از عناصری است که بیشتر طرفداران اسکیپ روم از آن استقبال می کنند. در بعضی اتاق های فرار، مکان های مخفی یا روزنه هایی وجود دارد که به اتاق های دیگر منتهی می شوند. این درهای پنهان معمولاً با سوئیچ های مغناطیسی و الکترونیکی فعال می شوند و شما را به یک محیط جدید منتقل می کنند. پیدا کردن این درها و تونل های مخفی، نیازمند عمل کردن به دستورالعمل لازم است، که می توانند در قالب یک معما برای تیم بازی مطرح شوند.

تابلوها و نقشه ها موجود در اتاق فرار
اکثر سرنخ های بازی، در تابلوها و نقشه های موجود، قرار می گیرند. بیشتر تابلوهایی که روی دیوار نصب شده اند، بی دلیل در آن جا قرار نگرفته اند. نقشه هایی هم که در اتاق فرار می بینید معمولاً یک رازی را در بر دارند.
نکات قابل توجه برای خروج از اتاق فرار
شما برای خروج از اتاق فرار لازم است نهایت دقت خود را به کار ببرید و بعضی از رفتارها را رعایت کنید. در ادامه برخی از آن ها را برایتان شرح می دهیم:
ابتدا ساده فکر کنید!
قبل از هر چیزی به خاطرداشته باشید که زمان بازی محدود است و بسته به سناریو متغیر می باشد. با توجه به زمان مشخصی که دارید باید معماها را حل کنید. در بازی با معماهای بسیاری رو به رو خواهید شد که نمی دانید چگونه باید حلشان کنید.
برای مثال فرض کنید به چند جای مختلف می رسید و یک نقشه در دستتان دارید که آن محل ها روی نقشه قرار دارند. مثلاً قرار است سفرتان از مشهد به کیش باشد و سپس از کیش به تبریز. در مرحله ی اول فکر می کنید که این یک فاصله را به شما نشان می دهد و شاید یک کد باشد. ممکن است اسم شهرها هم به یکدیگر ربط داشته باشند و یا هر چیز دیگری؛ در حالی که اگر بخواهیم خیلی ساده به قضیه نگاه کنیم، روی نقشه داریم حرف انگلیسی V را می کشیم که می تواند حرف اول رمز یک معما باشد. بعضی اوقات هم لازم است تا آن کد را نگه دارید تا در مراحل بعدی به کارتان بیاید.
وسایلتان را سازماندهی کنید!
همیشه وسایلی که پیدا می کنید را در جای مشخصی جمع کنید. مثلاً اگر 2 تا قاشق در مکان های مختلف اتاق پیدا می کنید که شبیه همدیگر هستند و شاید روی هر کدام عددی نوشته شده باشد، آن ها را در یک جای مشخص جمع آوری کنید. زیرا امکان دارد به یکی از معماهای اتاق مربوط باشند. ترجیحاً وسایلی که نمی دانید به چه دردی می خورند را در دستتان نگه ندارید. یه گوشه کنار وسایل دیگه بزارین تا زمانی که به کار آیند.
در اتاق های فرار یک قانون وجود دارد: اینکه هر معما یا هر کد، فقط برای یک قفل استفاده می شود. پس زمان را برای این وسایل هدر ندهید.
روی هرچیزی که باعث متوقف کردن شما می شود تمرکز نکنید!
بارها پیش می آید به جاهایی می رسید که اصطلاحاً آن جا گیر می کنید و نمی دانید آن معما چگونه حل می شود و اگر آن معما حل نشود نمی توانید به معمای بعدی رسیدگی کنید. روی آن بیش از حد تمرکز نکنید که وقتتان تلف شود. یک توصیه به شما می کنیم:
از دور به ماجرا نگاه کنید
یک قفل داریم که باید باز شود؛ یک گوشه از اتاق یک لوله داریم که انتهای آن به احتمال زیاد یک کلید قرار گرفته است و باید با یک وسیله و آهنربایی بلند کلید را از انتهای لوله خارج کنید و تا بتوانید درب را باز کنید؛ یک گوشه دیگر هم یک کمد داریم که یک قفل عددی (مثلاً ۴ رقمی) دارد؛ روی دیوارها هم 4 تا معما وجود دارد که با حل هر کدام از آن ها به یک عدد می رسیم و در نهایت با فهمیدن ترتیب اعداد قفل کمد باز خواهد شد.
به دنبال اشکال مختلف بگردید!
از اشکال موجود در محیط می توانید به رمزهایی برسید که در آن ها نهفته شده اند.
به عنوان مثال: تعداد اضلاع٬ تعداد هر شکل و اعداد دیجیتال.

تیمتان را هوشمندانه انتخاب کنید!
تعداد افراد ایده آل برای گروه اسکیپ روم دقیقا مشخص نیست. ولی در اغلب موارد حداقل 4 نفر برای بازی کفایت می کند. همچنین برای تکمیل تیم خود سعی کنید افراد خلاق را انتخاب کنید. این افراد می توانند دید گسترده ای برای حل معماها داشته باشند.
اتاق های خطی و غیرخطی را تشخیص بدهید!
این مسئله ای است که بلافاصله بعد از ورود به اتاق باید متوجه شوید. بعضی از اسکیپ روم ها خطی هستند. یعنی قفل ها به صورت خطی چیده شده اند و برای رفتن به قفل بعدی، باید قبلی را باز کنید. در این حالت، توصیه می شود همه اعضا گروه همزمان روی همین چالشی کار کنند که سریع تر تمام شود.
اما در مقابل، ممکن است اتاق غیر خطی باشد. آن وقت باید روی هر چند تا قفلی که در اتاق وجود دارد به طور جداگانه کار کنید. در این حالت توصیه می شود که تقسیم کار کنید. هر کسی با توجه به استعدادش، به سراغ معمای مورد علاقه اش برود.
و سخن آخر
شما قرار است در این اتاق فرار در کنار دوستانتان شاد باشید و بهترین خاطرات را بسازید، پس به خودتان سخت نگیرید. با رعایت همین نکاتی که با هم بررسی کردیم، می توانید یک بازی خوب را تجربه کنید لذت ببرید.